رازهای نوشتن یک طرح کسب و کار (Business Plan) موفق

شما یک ایده ی عالی برای طرح کسب و کار (Business Plan)  یک محصول و یا خدمت دارید و می خواهید که هر چه زودتر کسب و کار خودتان را راه بیندازید و به سرعت تبدیل به استیو جابز بعدی شوید و محصول تان را جهانی کنید! این واقعا عالی است. پس بهتر است همین الان شروع کنید…

اما نه ! صبر کنید ، دست نگه دارید…
انجام فعالیت هایی تبدیل ایده ها را به کسب و کارهای موفق و سودآور ممکن می سازد. شما قبلا مدل کسب و کار خود را خلق کرده اید و حالا می خواهید یک مرحله جلوتر بروید. پس بهتر است دست به قلم شوید و شروع به نوشتن طرح کسب و کار خود کنید.

طرح کسب و کار ( Business Plan ) چیست و چرا شما به آن احتیاج دارید ؟

طرح کسب و کار شرح مکتوبی از آینده ی کسب و کار شماست. طرح کسب و کار گزارشی جامع و مانع است که تمامی فعالیت هایی که قرار است انجام دهید و همچنین چگونگی انجام آن ها را بیان می کند. در واقع طرح کسب و کار مانند قطب نمایی است که شما را در میان قلمروهای ناشناخته ی کسب و کار به مسیر درست هدایت می کند.

نوشتن طرح کسب و کار ( Business Plan ) هم به کارآفرینان و هم به سرمایه گذاران کمک می کند .

کارآفرینان با نوشتن طرح به خوبی با تمامی ابعاد کسب و کار خود آشنا می شوند و با برنامه ریزی، منابع و امکانات خود را به فعالیت های مختلف تخصیص می دهند و با این کار ریسک کسب و کار خود را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.
سرمایه گذاران با بررسی طرح کسب و کار میزان موفقیت آمیز بودن طرح را می سنجند و تصمیم به سرمایه گذاری می گیرند.
چه فعالیت هایی نیاز به طرح کسب و کار دارند ؟
۱٫ شروع یک کسب و کار جدید.
۲٫ توسعه کسب و کار موجود به وسیله ارائه محصول جدید، ایجاد کانال های ارتباطی جدید و یا ورود به بازار های جدید.
۳٫ خریدن یک کسب و کار و یا واگذاری امتیاز کسب و کار.
۴٫ خارج شدن از کسب و کار فعلی که نیازمند قرار دادن اطلاعات شرکت در اختیار خریداران بالقوه است.

طرح کسب و کار ( Business Plan ) برای استارت آپ ها

برای یک کسب و کار استارت آپی ساده که نیازی به سرمایه گذار بیرونی ندارد، ابتدا یک طرح غیر رسمی ده صفحه ای بنویسید تا مطمئن شوید که ایده تان قابل اجرا و سودآورد است.

سپس طرح خود را به خانواده و دوستان تان که یکی از مهم ترین حامیان شما در این راه خواهند بود، نشان دهید. طرح ساده ی شما باید در برگیرنده ی موارد زیر باشد: برنامه های بازاریابی، شرح مختصری از فعالیت های قبلی خود، برنامه مالی دقیقی که بر طبق آن بتوانید عملکرد کسب و کارتان را در هر دوره بسنجید و مهم تر از همه وجه تمایز محصول تان با دیگر محصولات موجود(چیزی که باعث می شود مشتریان خواهان محصول شما باشند ! )

اما اگر استارت آپ شما نیاز به وام و سرمایه گذار دارد باید آستین بالا بزنید و یک طرح کامل و مفصل برای کسب و کار خود بنویسید. بانک ها و یا سرمایه گذاران مستقل به راحتی به شما پول نمی دهند. آنها باید از ریزترین جزییات فعالیت های کسب و کاری تان آگاه شوند. در قسمت بعد جزییات یک طرح کسب و کار کامل را برای تان تشریح می کنیم.

طرح کسب و کار ( Business Plan ) ضامن موفقیت شما نیست.

گرچه نوشتن یک طرح خوب می تواند به فعالیت های شما جهت دهد و گزارشی برای ارائه به سرمایه گذاران احتمالی باشد اما باید توجه داشت که نوشتن طرح کسب و کار معمولا بر پایه فرضیاتی است که شما درباره ی رویداد های آینده ساخته اید، بنابراین باید آماده ی ملاقات آینده ی نامعلوم باشید! ممکن است پیش بینی های تان درست از آب در نیاید.

طرح کسب و کار (Business Plan) را هوشمندانه بنویسید.

باور کنید که به نظرات دیگران احتیاج دارید. از مشاوران برای بهبود مدل و طرح کسب و کارتان کمک بخواهید. از بازخورد های افراد با تجربه استفاده کنید و فقط به دنبال شنیدن تعریف و تمجید نباشید.

بنویسید، فکر کنید، مشورت کنید، مطالعه کنید، دوباره بنویسید. گرچه زمان ارزشمند و محدود است اما شما نمی توانید در یک نشست یک طرح کسب و کار کامل بنویسید. نوشتن طرح کسب و کار یک فرآیند تدریجی است.

مهارت های گرافیکی تان را به کار ببرید. ار پاورپوینت، اکسل، ورد و تمامی نرم افزارهایی که در دسترستان هست استفاده کنید و طرح خود را در نهایت سادگی زیبا کنید.
مشتری ، مشتری و باز هم مشتری . آنها باید بخش بزرگی از فکر و ذهن ما را اشغال کنند. در همه ی مراحل به نیاز و مشکلات مشتریان خود توجه داشته باشید.
به شما هیچ سهمی از دنیای کسب و کار داده نمی شود مگر اینکه خودتان تلاش کنید.

حتی اگر یک قرار داد رسمی هم بسته باشید باز هم نیاز دارید که محصولات متمایزی را تولید کنید و با یک برنامه بازاریابی مدوّن آن ها را به فروش برسانید.

نوشتن طرح کسب و کار (Business Plan) هرگز تمام نمی شود!

یک طرح کسب و کار خوب و کاربردی همیشه در حال تغییر و تحول است. همان طور که کسب و کار شما پیوسته با چالش هایی مواجه می شود و تغییرات بزرگ و کوچکی در آن رخ می دهد طرح کسب و کارتان نیز همراه با فعالیت های تان دگرگون می شود.

اهداف و حتی چشم انداز شما با گذر زمان دستخوش تحولاتی می شوند. با این حال این بهانه خوبی برای ننوشتن طرح کسب و کار نیست. اگر کسب و کار شما در زمینه ای است که در آن سر رشته ای ندارید، بهتر است با یک طرح راحت و دم دستی شروع کنید که در واقع نمونه ی ساده شده ی یک بیزینس پلن است. با این طرح ساده، ایده ی خود را تست می کنید و در زمینه کسب و کاری جدید هم تجربه کسب می کنید.

از طرف دیگر ممکن است شما وسواس پیدا کنید که یک طرح کسب و کار کامل و بدون نقص بنویسید. یک طرح کسب و کار عالی به هیچ دردی نمی خورد اگر شما شروع به فعالیت نکنید. اگر شما یک استارت آپ هستید و پس از گذشت ۶ ماه هنوز درگیر نوشتن طرح کسب و کارتان هستید بهتر است درخواست کمک کنید!